Interview

Marco Kartman, business innovator, 20 jaar werkzaam bij Translink (bedrijf achter de OV-chipkaart en OVpay)

Translink is in 2001 opgericht met de ontwikkeling van het OV-chipkaartsysteem. Sinds januari 2016 zijn alle tien openbaarvervoerbedrijven (Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, Qbuzz, RET, Syntus, Veolia) lid van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en eigenaar van Translink. De Coöperatie wil het betalingsverkeer in het openbaar vervoer beter, sneller en goedkoper maken.



Marco: “Wij verwerken alle transacties met kaarten en bankpassen. De OV-chipkaart en OVpay zijn uniek in de wereld. Alleen in Nederland kun je met een vervoersbewijs reizen bij verschillende OV-bedrijven. Je kunt je misschien wel voorstellen dat bij de overgang van OV-chip naar OVpay een hoop kwam kijken, zoals het ontwerpen van nieuwe ketenprocessen. Paul heeft ons zo’n anderhalf jaar geadviseerd bij de uitvoering van een aantal zogenaamde DPIA’s. Een Data Protection Impact Assessment is een tool om vooraf privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen en te beoordelen. Ons werk vroeg om de nodige afstemming met diverse partijen, wat plaatsvond in een juridische werkgroep, met daarin onder andere privacy officers, compliance officers en business analisten. Paul gaf met zijn juridische en privacy achtergrond richting aan onze processen. Hierdoor kwamen we sneller tot besluitvorming. Hij maakte echt tijd om de processen te ‘doorleven’ en kritische vragen te stellen. Knap staaltje werk hoe hij zich in korte tijd de inhoud eigen had eigen gemaakt! Paul is bovendien erg prettig om mee samen te werken. Hij is consciëntieus en recht door zee.”